بالا را نگاه کن آسمان همین جاست..!
چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 18:20 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

آسمان 25 فروردین ساعت 10 شب و 25 اردیبهشت ساعت 8 شب

صورت فلکی عظیم جبار در افق خیلی پایین جنوب غربی قرار گرفته است. شعرای یمانی یا ستاره سگ(آلفای کلب اکبر) دقیقا در بالای افق است و بر روی آن ستاره شعرای شامی (آلفای کلب اصغر) یا ستاره سگ کوچک قرار گرفته . قدری بالاتر و در سمت غرب جنوب غربی سگ یک جفت از ستاره ای جوزا یعنی کاستور (آلفای جوزا) و پولوکس (بتای جوزا) قرار دارند.  ستاره قلب الاسد که آلفای صورت فلکی اسد می باشد تقریبا در روی نصف النهار جنوبی واقع است. بعضی از صورت های فلکی کم فروغ آسمان از جمله مار آبی یا دریایی سرظان یا خرچنگ بقیه آسمان جنوب غربی را می پوشانند.    صورت فلکی مار آبی بزرگترین و درازترین صورت فلکی در آسمان است و برای کامل این صورت حدود شش ساعت وقت لازم است. سر مار در زیر سرطان و کمی به سوی شعرای شامی است.



چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 18:8 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

آسمان 25 فروردین ساعت 10 شب و 25 اردبهشت ساعت 8 شب

ستارگان درخشان آسمان جنوب شرقی برای این ایام عبارتند از ستاره درخشان سفید سماک اعزل . آلفای سنبله . ستاره غول سرخ رنگ سماک رامح و آلفای عوا.

برای یافتن آنها می توان ستاره های دسته آبگردان دب اکبر را ادامه داد تا به سماک رامح و سپس سماک اعزل رسید. در سمت راست سماک اعزل چهار ستاره قابل توجه غراب یا کلاغ وجود دارد. در بالای سنبله ستاره درخشان ذنب الاسد -بتای دم شیر یا اسد- وجود دارد.(بتا دومین ستاره درخشان هر صورت فلکی است)  در شرق ذنب الاسد خوشه ای از ستارگان به نام گیسوان برنیکه قرار دارد که به نظر می رسد کلاله یا منگوله ای در دم شیر باشد. وقتی که شما به سمت گیسوان برنیکه نگاه می کنید  در حقیقت به شمال نظاره نموده اید که عمود بر سطح راه شیری و در ماورای مناطق کهکشان ماست.    گیسو و صورت فلکی نزدیک به آن یعنی سنبله جایگاه هزارن کهکشان کم فروغ می باشد که با تلسگوپ های آماتوری غیر قابل مشاهده اند.



چهار شنبه 26 فروردين 1394برچسب:, :: 12:41 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

آسمان 25 فروزدین ساعت 10 شب و 25 اردیبهشت ساعت 8 شب

 

در بالای آسمان شمال شرقی دب اکبر که در نزد مردم به خرس بزرگ معروف است قرار دارد.دو ستاره انتهایی در کاسه آفتابگردان به نام راهنمایان معروف هستند که اگر آنها را به هم متصل کنیم و ادامه دهیم به ستاره قطبی (آلفای خرس کوچک) یا ستاره شمال میرسیم. اگر این دو ستاره را از مست دیگر ادامه دهیم به صورت فلکی اسد در جنوب شرقی میرسیم. اگر قوس دسته آبگردان خرس بزرگ را ادامه دهیم به ستاره روشن نارنجی سماک رامح(آلفای عوا) در نیمه راه آسمان شرقی خواهیم رسید که قاعده بادبادکی شکل عوا یا گاوران را تشکیل می دهد که در این شرایط تقریبا افقی است. اگر خط را از سماک رامح باز هم بیشتر ادامه دهیم به سماک اعزل یا آلفای سنبله در سمت جنوب شرقی خواهیم رسید. در زیر سماک اعزل یک قوی از ستارگان به نام اکلیل شمالی وجود دارد که در زیر آن صورت فلکی پروانه مانند یا اچ (H) شکل هرکول می باشد. دقیقا در شمال شرقی ستاره سفید رنگ چشمک زن نسر واقع با آلفای شلیاق (چنگ رومی) اولین ستاره پیام آور فصل تابستان خضور دارد.



دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:, :: 17:15 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

 

-شمال غزبی آسمان 25 فروردین ساعت 10 شب و 25 اردیبهشت ساعت 8 شب:

 

در این ایام باید با صورت فلکی جبار و ستارگان زمستانی خداحافظی کرد. ما می توانیم آنهارا در افق پایین و در موقع غروب تا اواخر فروردین هم ببینیم. صورت فلکی ثور و ستاره درخشان نارنجی-قرمز آن یعنی آلفا یا دبران در آسمان شمال غربی در افق بسیار پایین قرار گرفته است. عیوق یا آلفای ارابه ران در بالای صورت فلکی ثور است.  

صورت فلکی برساووش در زیر عیوق و ستارگان ذات الکرسی به شکل دبلیو (w) در پایین آسمان شمالی و دقیقا کمی بالای افق واقع شده است. ستاره کاستور (آلفای جوزا)  پولوکس(بتای جوزا) و شعرای یمانی(آلفای کلب اصغر) (ستارگان آلفا پرنور ترین ستاره هر صورت فلکی اند) در بالا و در غزب عیوق قرار دارند.   ستارگان کم فروغ صورت فلکی سیاه گوش نیاز به چشمانی تیزبین دارند تا بتوان این صورت فلکی گربه گون را دید که در بالای عیوق قرار داد. کهکشان راه شیری در این مکان ذاتا کم فروغ است ولی در منطقه ذات الکرسی در جایی که به افق برخورد می کند به حداکثر درخشندگی خود می رسد . البته اگر آلودگی نوری و مشکلات اتمسفری این اجازه را بدهد.

 

آپلود عکس



چهار شنبه 1 تير 1390برچسب:, :: 18:28 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

 

رویداد های نجومی تیر
این ماه تقریبا خلوت ترین ماه نجومیه. اما بازم 2 تا رویداد داریم:
10 تیر: خورشید گرفتگی جزئی در نزدیکی قطب جنوب(در ایران قابل رویت نیست)
24 تیر: ماه کامل
 


یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:رویدادهای نجومی,نجوم,ستاره شناسی, :: 13:51 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

31خرداد: انقلاب تابستانی:رسیدن خورشید با بیشترین میل در ساعت 17:16 به وقت جهانی و 20:46 به وقت تهران.



صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
درباره وبلاگ

زشک٬باغ پدری من سلام به همه ی کسانی که می خوانند و می فهمند.
آخرین مطالب
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





Alternative content